foto1
foto1
foto1
foto1
foto1

Dvojičkovo.sk

prenašedeti.sk

Špecializovaný obchod na kočíky pre dvojičky teraz ponúka zľavu 5 % pri kúpe dvoch rovnakých produktov, viac informácií na webovej stránke www.prenasedeti.sk.

Kto je online

Práve tu je 241 návštevníkov a žiadni členovia on-line

Vojtova metóda

 

Čo je Vojtova metóda, kedy je potrebná a ako môže pomôcť mnohým deťom. Na názor sme sa opýtali aj skúsenej fyzioterapeutky Mgr. Jany Marešovej. 

 

 

Čo to je Vojtova metóda?


Táto nepochybne  veľmi účinná terapia bola objavená profesorom Václavom Vojtom už v päťdesiatych rokoch minulého storočia. Ide o súbor metód reflexnej lokomócie (reflexná lokomócia – automatické pohyby, ktorými  všetky živé tvory vybavila príroda).

 

Použitím reflexnej lokomócie je možné vracať do funkcie svaly, ktoré človek pri svojom pohybe nedokáže vedome používať. Vrodený pohybový program, ktorý je pri poruche blokovaný, je vyvolaný z podvedomia bez aktívnej spolupráce pacienta. Preto môže byť aplikovaný na bábätká alebo na mentálne postihnutých – ani jedna skupina nie je schopná vedome spolupracovať. Dráždením spúšťacích zón dochádza k aktivácii a k radeniu svalových skupín správnym spôsobom – čo sa zapisuje do vedomia pacienta. Pacient sa znovu učí svaly správne ovládať.

 

Dnes nachádza Vojtova teória (alebo reflexná lokomócia) široké uplatnenie. Ako sám o sebe profesor Vojta vravieval: „Ja som túto metódu nevymyslel, ja som ju len našiel. A rozvíjal som ju po celý svoj život...“

 

Mgr. J. Marešová: Každý, aj ten najviac postihnutý človek má v mozgu naprogramovaný správny vzorec. Na terapeutických princípoch prof. Vojtu je geniálne to, že on metódou pokusov a omylov našiel spúšťacie zóny, ktoré sú schopné odstrániť všetky patologické prejavy. Predstavte si, že máte cestičku zapadanú snehom (chybný motorický vzorec). Keď vezmem do ruky lopatu a začnem cestičku odhadzovať (stlačím spúšťaciu zónu), môžem cestičkou prechádzať (reflex je naštartovaný). Niektoré cestičky pokrýva slabučká vrstva snehu, stačí ich raz odhrabať a je upratané. Na iných cestách sú metrové záveje (pri ťažkých postihnutiach, či u tých postihnutí pohybového aparátu, kde sú náhradné patologické vzory roky fixované, bude trvať o dosť dlhšie, než sa dostaví úspech – než sa znovu naštartuje správny program). Odhádzať z týchto zaviatych ciest sneh bude trvať dlho. A bude to stáť dosť námahy, trpezlivosti a síl.

 

Kto bol pán profesor Vojta?


Profesor MUDr. Václav Vojta bol významný český neurológ, ročník 1917. Zomrel pred desiatimi rokmi. Ako to už u nás vtedy chodilo, jeho zásluhy museli najprv oceniť v Nemecku, kam MUDr. Vojta emigroval v roku 1968, aby sa potom stal uznávaným odborníkom v liečbe a diagnostike detských vývojových porúch. Pán profesor nemal rád, keď sa jeho technike hovorilo Vojtova metóda, ale trval na označení princíp. Takže správne označenie jeho celoživotnej práce je Vojtov princíp (zdá sa ale, že sa tento názov medzi laickou verejnosťou nikdy nevžil). Tí, ktorí ho mali šancu osobne spoznať, či s ním spolupracovať, o ňom hovoria ako o vynikajúcom odborníkovi a skvelom človeku, ktorý so svojimi malými pacientmi pracoval s láskou a obrovskou empatiou. Jeho veľká dôvera v lásku matky k dieťaťu mu otvorila cestu k liečbe dieťaťa s postihnutím. Dovolila mu zveriť vysoko odbornú starostlivosť do rúk rodičov. Na prednáškach vraj často opakoval vetu: „Matka intuitívne pracuje vždy správne a dieťa od milujúcej matky túto liečbu prijíma.“

 

Podľa fyzioterapeutky Mgr. Jany Marešovej by sa malo  so všetkými  ťažko nedonosenými deťmi cvičiť podľa Vojtovej metódy preventívne – minimálne dva mesiace. Podľa nej – radšej dva mesiace zbytočného cvičenia, mamičkinej námahy, energie a nervov, ako potom prácne (a roky) doháňať, čo sa dá... Tak sa to aspoň učia budúci fyzioterapeuti na vysokej škole – učia sa chápať nedonosencov ako rizikovú skupinu, s ktorou je potrebné pracovať. A bodka. Je to rovnaké ako s chrípkou – keď okolo vás všetkých zloží, tiež sa preventívne dopujeme vitamínmi, aby sme jej nepodľahli... Prax je bohužiaľ iná. Čiastočne je to neinformovanosťou (predovšetkým tých starších) pediatrov (skúsenosť J. M.), čiastočne nedostatkom vyškolených terapeutov – predovšetkým v malých mestách. 

 

Prečo je potrebné „vojtovať“ predovšetkým malé bábätká?  (Keď práve im sa nedá vysvetliť, prečo s nimi tá dobrá mamina robí niečo, čo im vôbec, ale vôbec nie je príjemné?!)

Odpoveď „vedecká“: Pretože plasticita centrálneho nervového systému (obnovovanie neurálnych spojení, vytváranie ďalších spojení) je najväčšia v ranom veku.
Odpoveď preložená do reči pre „laikov“: Keď má bábätko menšiu či väčšiu chybu pohybového aparátu, začína používať náhradné motorické funkcie. Tie sa časom fixujú a znemožňujú tak nástup „normálnej“ motoriky. Preto je také potrebné začať cvičiť s čo najmenším bábätkom – teda ešte predtým, ako sa náhradný spôsob konkrétneho pohybu zafixuje, zautomatizuje... (a „vtiahne do hry“ i kostru, kĺby, svaly). Z toho teda vyplýva ponaučenie: Čím dlhšia fixácia – zvykanie na náhradný motorický vzorec – tým horšia náprava!

 

Cvičenie s čo najmenším bábätkom má podľa fyzioterapeutky aj ďalšiu výhodu: malé telíčko si môžete ľahšie „prispôsobiť“ v ruke. V niektorých prípadoch je potrebné stláčať hneď niekoľko spúšťacích zón naraz. Vzhľadom na to, že týmto úkonom „nútime“ telíčko robiť niečo, na čo nie je zvyknuté – nútime ho uberať sa „inými, neúľavovými cestami, ako bolo doposiaľ zvyknuté“ – má tendenciu brániť sa. A my sa nesmieme nechať bábätkom „prebiť“. My ho musíme, aspoň tých pár dôležitých minút držať v polohe, ktorá ho prinúti tie „nové cesty v mozgu“ hľadať...

 

Najdôležitejšie záchytné body:

 

U novorodencov a najmenších dojčiat by si mamičky mali všímať to, či bábätko otáča hlavičku len do jednej strany (predilekcia hlavičky). Po narodení môže novorodenec dávať jednej strane prednosť, ale to by malo počas mesiaca až šiestich týždňov ustúpiť.

 

Je dôležité sledovať záklon hlavy v ľahu. Niekedy sa dieťa v hneve zakloní tak, že sa prehne úplne do luku. Tieto deti sú hypertonické, do všetkých vyšších vývojových štádií už idú s touto patológiou. Už u úplne maličkých detí by mamičky mali upozorniť lekára a požiadať ho, aby to riešili.

 

Do šiesteho mesiaca by sa bábätko malo otočiť na bruško, pričom by nešlo cez záklon. To znamená, že nezakloní hlavičku, neprehne sa do luku, ale pritiahne si nožičky k brušku, natočí sa nabok a z boku sa potom vzporom cez lakeť pretočí na bruško. Sú deti, ktoré to zvládnu už vo štvrtom mesiaci, ale polrok je najneskorší termín, dokedy by sa malo dieťa opísaným spôsobom otočiť. Niektoré nedočkavé mamičky narúšajú spontánny vývin detí tým, že ich predčasne posádzajú či stavajú na nožičky. To je najväčšia chyba!!! Samo si dieťatko sadá najskôr v ôsmich mesiacoch veku a postupuje z polohy na štyroch.

 

Pre zdravý vývoj dieťaťa urobia rodičia najviac, keď ho nechajú jeho vývoju, aby sa mohlo pretáčať, aby sa snažilo dostať na kolienka a pod. V žiadnom prípade by ho nemali dávať do rôznych hopsadiel a chodítok – to je vyslovene škodlivé, aj keď sa stále predávajú a vyrábajú.

 

Najzdravší spôsob pohybu je pre dieťa lezenie a je veľmi dôležité, aby dieťa toto štádium nielen nepreskočilo, ale aby liezlo čo najdlhšie. Teda žiadne chodítka, žiadne vodenie za ruky!

 

Keď sa dieťa začne plaziť, mali by si rodičia všímať to, či sa plazí striedavo, teda či používa k odrazu striedavo pravú a ľavú nožičku, nie obe naraz alebo stále len jednu.

 

Pokiaľ si akúkoľvek patológiu všimnú, mali by okamžite upovedomiť pediatra. Ten ich odošle na špecializované pracovisko.


Zhrnutie


Prostredníctvom terapie Vojtovou metódou, teda tzv. reflexnou lokomóciou, je možné vracať do funkcie svaly, ktoré človek pri svojom pohybe nedokáže vedome používať. Reflexná lokomócia aktivuje oslabené a nepoužívané svaly. Využíva na to vrodený pohybový program centrálneho nervového systému, ktorý je pri poruche funkcie blokovaný. Pri aktivácii nie je žiaduca vedomá spolupráca pacienta, vybavuje sa z podvedomia. Jedinečná je v tom, že sa liečbou pohybového systému (pri včasnej diagnostike) môže začať už v novorodeneckom období. U detí sa terapii pod odborným vedením fyzioterapeuta učia rodičia a doma ju niekoľkokrát denne vykonávajú. Dĺžka jednej cvičebnej jednotky sa pohybuje okolo 5 až 20 minút, záleží na veku dieťaťa. 

 



Zdroj:http://www.mamaaja.sk/
 

 

 

 

Komentárov   

Andrea
+2 #1 RE: Vojtova metódaAndrea 2015-03-23 21:58
Dátum: 7.11.2013

Vojtovú metódu so mnou cvičila moja mama,babička, lekari pretoze som sa narodila v 7mesiaci. Som im všetkym vdacna. Teraz mam 17rokov a som uplne v poriadku.
Citovať

Pridať komentár


Bezpečnostný kód
Obnoviť

Viac článkov od tohto autora

Prihlasovací formulár

Copyright © 2017 Dvojičkovo.sk - Jedinečný sprievodca svetom dvojčiat a viacerčiat. Všetky práva vyhradené.
Joomla! je voľne šíriteľný softvér vydaný podľa GNU General Public License.

Copyright 2017  Dvojičkovo.sk - jedinečný sprievodca svetom dvojčiat a viacerčiat. Informácie na webovej stránke nenahrádzajú lekársku starostlivosť. V prípade potreby kontaktujte svojho lekára. Všetky práva vyhradené. Akýkoľvek obsah webovej stránky nesmie byť kopírovaný a používaný bez predchádzajúceho súhlasu prevádzkovateľa tejto stránky. Články majú len informačný charakter.

 

 Designed by www.diablodesign.eu.

Webová stránka Dvojičkovo.sk používa cookies, čím vám uľahčí používanie a sprostredkuje vám informácie s prispôsobeným obsahom. Ďalším používaním webovej stránky vyjadrujete súhlas s používaním cookies. Podrobnejšie informácie sa dozviete po kliknutí na "Viac o cookies". Viac o cookies