foto1
foto1
foto1
foto1
foto1

Dvojičkovo.sk

prenašedeti.sk

Špecializovaný obchod na kočíky pre dvojičky teraz ponúka zľavu 5 % pri kúpe dvoch rovnakých produktov, viac informácií na webovej stránke www.prenasedeti.sk.

Kto je online

Práve tu je 92 návštevníkov a žiadni členovia on-line

Ako na nespávajúce dvojčatá

Po návrate z pôrodnice (a často ešte dlhé mesiace – aj roky potom) sa mamičky dvojičiek môžu stretávať s problémami s jedným (alebo i oboma) deťmi, ktoré v noci odmietajú spať alebo sa veľmi často budia. Čo s tým? Možno vám pomôžu nasledujúce dobre mienené rady. Spánok je normálne považovaný za základnú životnú funkciu. Pokiaľ je ale pravidelne prerušovaný a mamička stráca drahocenné hodiny určené na odpočinok, túžba po ňom sa stáva takmer posadnutosťou.

Bez dostatočného spánku sa zvládanie každodenných nárokov malého dieťaťa, zvlášť keď ide o „viacerčatá“, stáva pokáním. Je takmer nemožné radovať sa z nich – z tých malých vinníkov našich prebdených nocí – napriek tomu, že zvyšok sveta vám vraví, aké potešenie vám môžu prinášať a ako by ste si mali vážiť krátke obdobie ich detstva.

Následky prebdených nocí

Opakovaný nedostatok spánku môže viesť k značnému stresu, ktorý má ďalekosiahle následky pre celú rodinu. Mamičky sa stávajú podráždenými, svoj hnev si môžu vybíjať na okolí, predovšetkým na partnerovi a najbližších okolo. Uprostred noci nie je ten pravý čas na diskusie o partnerovej neschopnosti utíšiť uplakané dieťa. Vzťahy sa vyostrujú... Mamička trpiaca nedostatkom spánku si môže pripadať menejcenná medzi rodičmi detí, ktoré prespia celú noc, alebo sa môže obviňovať z toho, že deťom zaviedla nesprávny spánkový režim. Zlosť z tejto situácie môže nepriaznivo ovplyvniť i vzťah k deťom. Nedostatok spánku môže viesť až k depresiám, pretože vedomie mamičky je neustále vypäté a unavené, čo ovplyvňuje výkony. Deti môžu vycítiť ono napätie a samy začnú byť protivné a otravné. Aj jedno nespávajúce dieťa neblaho ovplyvní váš život, nieto ešte „viacerčatá“!

Čo je to „nespávajúce dieťa“?

Deti, dokonca aj jednovaječné dvojčatá, môžu byť každé iné a niektoré z nich môže mať lepší štart do života ako ostatné. U dieťaťa, ktoré už od narodenia plače len pri dožadovaní sa potravy a medzi jedlami dobre spí, sa môže primeraný spánkový vzorec dobre vyvinúť. Na druhej strane, u dieťaťa, ktoré bolo už pri narodení malé, nedonosené, potrebuje častejšie kŕmenie alebo bolo choré, či trpelo kolikami, teda mohlo spať len kratšie časové úseky, sa spánkový vzorec vyvíja nedobre. Malé deti spia oveľa ľahším spánkom ako dospelí a často plačú alebo mrnčia len z polospánku. Pozornosť zo strany rodičov ich v tejto fáze prebudí úplne. Niekedy pomôže umiestnenie detí do ich vlastnej izby tak, aby sme nepočuli každé ich zafňukanie, čo môže prispieť k lepšiemu spánku ako rodičov, tak detí. Rodičia v prvých dňoch prirodzene okamžite reagujú na plač dieťaťa a je ťažké s tým prestať, keď je dieťa staršie. Dieťa vidí, že nočným plačom vás privolá a vy mu vyhoviete – cumlíkom, pitím... Rodičia, ktorí sú už úplne vyčerpaní, urobia čokoľvek, aby vybojovali aspoň pár hodín spánku, a vyhliadka rozbitia zabehnutého vzorca „plač/uspokojenie“ nechaním dieťaťa „vykričať sa“ sa nezdá vždy ako to najlepšie riešenie. A potom je tu ešte strach z toho, že ak necháme jedno z dvojčiat kričať, zobudí aj to druhé a my budeme musieť znovu uspávať obe mrzuté deti. Podobne taktiež uspávanie ročných detí bude problém, pokiaľ ste ich ako bábätká uspávali kolísaním alebo boli zvyknuté zaspávať mimo svoju postieľku. Okolo deviatich mesiacov sú deti schopné udržať sa hore, aj keď sú unavené. V tomto období je potrebné zaviesť určitý pevný režim v čase, kedy chodia spať, aby si deti uvedomili rozdiel medzi denným a nočným spánkom. Tento režim by mal smerovať k tomu, aby deti chodili spať samy. „Viacerčatá“ spiace v jednej izbe sa môžu vzájomne budiť, napriek tomu si prekvapivo vysoký počet mamičiek myslí, že spoločná izba je výhodou – deti sa podľa všetkého uspokoja s prítomnosťou druhého dvojčaťa. A v neskoršom veku sa dokážu samy vzájomne zabaviť, pokiaľ sa prebudia ráno skôr, a mamičke svitá nádej trošku si pospať.

Aké sú možnosti riešenia?

Mnoho problémov so spaním je skôr funkčných ako fyzických a môžete ich odstrániť sami tým, že naučíte deti novým spánkovým vzorcom a postupne odstránite nesprávne návyky. Najdôležitejšou vecou je stanoviť si ciele, ktoré chcete dosiahnuť, a potom byť dôslední vo zvolenej metóde a postupe. Či sa už rozhodnete pre ktorúkoľvek metódu, vytrvajte v nej aspoň jeden týždeň, než sa rozhodnete pre inú. Ohromne pomáha, ak máte dostatočne zainteresovaného partnera či iného člena rodiny, ktorý vás podporí a pomôže vám toto bremeno niesť. Lekári zvyčajne radia rodičom, aby si založili „spánkový denníček“ nespavého dieťaťa, kde si budú zapisovať každé nočné prebudenie, jeho dĺžku a akým spôsobom dieťa utíšili (pitie, cumlík, pestovanie, uspávanka atď.). Napriek tomu, že sa to môže javiť ako prehnané puntičkárstvo, predovšetkým vtedy, keď ste unavení, môže to poskytnúť cenný návod k zisteniu príčiny nočného prebúdzania a odhalí pravdivé rozmery tohto problému. Pokúste s o tejto rade pohovoriť s vaším detským lekárom a ukážte mu váš „spánkový denníček“. Môže vám na základe svojich vedomostí a skúseností poskytnúť pomoc, ako tento problém riešiť.

„Metóda kontrolovania“

Odborníci najčastejšie odporúčajú práve toto riešenie problému nespavých detí. Ak plače dieťa, choďte za ním, ale NEBERTE ho na ruky. Poskytnite mu maximum pozornosti, aby ste ho uistili, že ste stále pri ňom, pohladkajte ho, uložte, poprajte mu dobrú noc a odíďte. Po piatich minútach (sledujte na hodinkách – minúty vám budú pripadať ako večnosť) sa vráťte späť a celý postup zopakujte. Vracajte sa preto, aby ste dieťa ubezpečili, že ho neopúšťate. Interval medzi kontrolovaním dieťaťa môžete postupne predlžovať. (Pokiaľ sa vám zdá päť minút priveľmi dlhá doba, skúste to najprv s tromi minútami.) Prvú noc môže trvať hodinu i dve, než sa dieťa upokojí, ale tento čas sa BUDE skracovať. Pri tejto „kontrolovacej metóde“ (známej ako metóda „kontrolovaného plaču“) je nutné počítať s tým, že tri až štyri noci budú dosť ťažké. Niekedy to môže trvať i dlhšie. Musíte zaujať postoj sebaistý a láskavý, ale prísny a tvrdý. Pokiaľ nevydržíte, tretiu noc to vzdáte a dieťa z postieľky vezmete, stratíte pevnú pôdu pod nohami.

A čo viac – stratíte dôveru v seba ako rodiča a reálnu možnosť daný stav zmeniť. Ak sa to týka aj vášho partnera, musíte mu jasne vysvetliť, že je potrebné zamedziť dieťaťu, aby vás ako rodičov stavalo proti sebe. Možno budete cítiť, že je potrebné vopred varovať susedov, než začnete svoje plány realizovať. Začnite cez víkend alebo cez prázdniny, keď budete mať viac času sa z prvých pár nocí zotaviť. Veľa mamičiek má s touto metódou dobré skúsenosti, vrátane mamičky trojčiat, ktorá vyriešila problém nespavosti svojej dcéry počas troch nocí, zatiaľ čo zostávajúci dvaja chlapci (v rovnakej miestnosti) všetko prespali! Ak máte problémy s dieťaťom, ktoré v noci chodí priamo k vám do postele, čo je lepšie, ako keby vás privolávalo, použite obmenu „kontrolovanej metódy“ založenej na rovnakom princípe. Dieťa nedvíhajte, mohlo by to byť považované za pestovanie, ale jemne, avšak rozhodne ho odveďte do jeho postieľky, uložte ho, rozlúčte sa a odíďte. Tu môže nastať súboj vôlí – pamätajte si, že VY musíte vyhrať. Ak príde k vám dieťa znovu, opäť postup zopakujte. Naučte ho nebudiť ostatných členov rodiny, ktorí ešte spia, povedzte, že je to voči nim nespravodlivé (viacerčatá zvyčajne lipnú na tom, aby bolo všetko „spravodlivé“).

Obmedzovanie nočného pitia

Niektoré deti sa, len tak zo zvyku, budia niekoľkokrát za noc a požadujú džús alebo mlieko, aby sa „ududlali“ k spánku. Ak budete dieťaťu postupne riediť pitie vodou, zistíte, že mu nestojí za to sa budiť (okrem toho je to lepšie aj pre zúbky!). Môžete potom obmedziť množstvo nápoja vo fľaške alebo počet pití. Bola dokázaná súvislosť medzi pitím pomarančového džúsu a hyperaktivitou u malých detí – ďalší dobrý dôvod, prečo v noci nepodávať pomarančový džús.

Spoločné spanie

Mnohí rodičia spoznali, že ak si vezmú plačúce dieťa do postele, je to najrýchlejšia a najjednoduchšia cesta, ako si zaistiť čo najviac spánku pri čo najmenšom vyrušení. Mnohí budú aspoň nejaký čas s týmto opatrením spokojní, ale niekoho i toto môže obťažovať. Dieťaťu, ktoré sa necíti dobre, bude vo vašej posteli nepochybne lepšie a vy ste radi, že ho máte poruke. Ale aj spoločné spanie môže rýchlo prerásť do zvyku. Tretia osôbka spiaca stále medzi vami sa môže stať nepohodlnou a nakoniec ešte rušivejšou. DVE takéto osôbky na priemernej manželskej posteli, to je už priveľa, takže nakoniec sa môže stať, že skončíte každý s jedným dieťaťom vo dvoch rôznych izbách.
Pre vybudovanie nového spánkového návyku môžete využiť prechod detí z detských postieľok do normálnych veľkých postelí, čo podporí ich samostatnosť a povzbudí v túžbe po spaní vo vlastnej izbe. Dajte si ale pozor, aby ste vy neliezli do postelí s deťmi! Pamätajte si, že ak si vezmete do postele malé bábätko, môže u neho prísť k prehriatiu, najmä ak spí v spacom vaku alebo je priveľmi zabalené.

Oddelenie dvojčiat

Viacerčatá sú samostatní jedinci – dôvodov ich nespavosti a metód vedúcich k ich odstráneniu môže byť mnoho a môžu sa odlišovať. Nie sú tu žiadne zákonitosti. Veľa rodičov vraví, že ich dvojčatá spia lepšie, pokiaľ sú spolu, a teda nemajú sklon ich oddeľovať prinajmenšom do roka ich veku. Ale pokiaľ jedno z dvojčiat pravidelne v noci budí to druhé, mali by ste sa pokúsiť deti rozdeliť do tej doby, než sa jeho spánkový vzorec zmení. Pokiaľ nemôžete umiestniť postieľku so spiacim dieťaťom do žiadnej inej izby, nechajte ho spať v predsieni. Na povzbudenie dobrého spánkového návyku môže viesť umiestnenie nespavého dieťaťa do izby so starším súrodencom, ktorý má dostatočne tvrdý spánok.

Ako podporovať správne spánkové vzorce

Pre vytvorenie správneho spánkového návyku je takmer nevyhnutné zavedenie pevného spánkového režimu, a čím skôr s tým začnete, tým lepšie. Pokiaľ je váš spánkový návyk premenlivý, snažte sa znovu zaviesť pevný uspávací rituál. Môže pozostávať z kúpania, obliekania pyžamka, pitia, rozprávky na dobrú noc, cumlíka, popestovania, uspávanky...
Po vystrájaní pri hre potrebujú deti určitý čas na upokojenie, inak sú priveľmi rozrušené a nemôžu zaspať. CD s hudbou či rozprávkou vám môže pomôcť, keď musíte z detskej izby odísť. Niektorým deťom, ktoré majú všetko, čo potrebujú a sú zabezpečené tak, že im nič nechýba, ale stále nemôžu zaspať, môžu pomôcť pri zaspávaní rôzne zvuky – buď hudba z CD prehrávača, alebo len náhodné zvuky (napríklad z naladeného rádia). Nočné kŕmenie by malo byť čo najkratšie, pri tlmenom svetle, pokiaľ možno v polospánku dieťaťa. Skúsenosti ukazujú, že v prípade nespavých detí je lepšie neprebaľovať ich, aj keď majú mokré plienky.

Ako si majú rodičia poradiť?

Vyrovnať sa s nespavosťou dieťaťa je ťažké. Ak sa vám zdá, že ste vyskúšali už všetko a problém stále zotrváva, je možno lepšie sa so situáciou zmieriť a urobiť všetko pre to, aby váš život išiel ďalej, a veriť, že raz sa to všetko skončí, ako môže dosvedčiť nespočetné množstvo mamičiek viacerčiat. Veľmi dôležité je, aby ste mali s kým zdieľať bremeno bezsenných nocí, najmä ak obaja pracujete. A mamička, ktorá sa doma stará o dvojčatá, taktiež ťažko „pracuje“ celý deň, takže sa od nej nemôže čakať, že zvládne nočné vstávanie sama. Pokúste sa o tom porozprávať s partnerom alebo s niekým z príbuzných a skúste zariadiť systém služieb alebo striedania.
Vezmite si napríklad služby každú druhú noc alebo večerné a ranné hodiny, aby ste obaja mali dostatok času sa vyspať.
Večery sú pre rodičov vzácnym okamihom, kedy môžu byť spolu sami, ale pre zmiernenie stresu vám veľmi pomôže ísť si aspoň pár dní v týždni ľahnúť, hneď ako deti zaspia.

Niekoľko slov o kolike

Pomerne značná časť detí počas prvých dvoch až troch mesiacov trpí kolikami rôznej intenzity. Najčastejšie nastupujú večer a sú podľa všetkého spôsobené plynmi v hrubom čreve, ktoré spôsobujú bolesť bruška, nútia dieťa plakať a priťahovať kolienka. Toto nočné budenie sa postupne stráca a v tomto období dieťaťu nepomôžete tým, že ho necháte plakať samé. Otázka používania cumlíka je z hľadiska poropagátorov dojčenia diskutabilná. Je ale pravda, že mnoho mamičiek dvojičiek a viacerčiat, ktoré prešli týmto obdobím, sa zverilo, že „ďakujú bohu za cumlíky a len vďaka nim to prežili“.

 

Snažte sa uchmatnúť si počas dňa aspoň chvíľku a zdriemnite si napríklad v čase, keď deti spia – odolajte pokušeniu vrhnúť sa na upratovanie (alebo telefón). Budete mať celý zvyšok života na to, aby ste boli „superženou“, pokiaľ ňou chcete byť, ale vašej rodine prospeje TERAZ, keď nebudete úplne vyčerpaná. Prijmite akúkoľvek ponuku na pomoc – niekoho, kto vám vezme na hodinku deti v kočíku von, čím vám zaistí neoceniteľnú príležitosť v pokoji sa chvíľku vyspať. Pomoc nehľadajte len u svojho detského lekára, podporu môžete nájsť aj u ostatných rodičov dvojčiat, ktorí mali podobné problémy. Zdieľanie skúseností a vedomie, že v tom nie ste sami, môže byť veľkou pomocou.

 

Zdroj: Mama a ja 8/2008



Pridať komentár


Bezpečnostný kód
Obnoviť

Viac článkov od tohto autora

Copyright © 2018 Dvojičkovo.sk - Jedinečný sprievodca svetom dvojčiat a viacerčiat. Všetky práva vyhradené.
Joomla! je voľne šíriteľný softvér vydaný podľa GNU General Public License.

Copyright 2018  Dvojičkovo.sk - jedinečný sprievodca svetom dvojčiat a viacerčiat. Informácie na webovej stránke nenahrádzajú lekársku starostlivosť. V prípade potreby kontaktujte svojho lekára. Všetky práva vyhradené. Akýkoľvek obsah webovej stránky nesmie byť kopírovaný a používaný bez predchádzajúceho súhlasu prevádzkovateľa tejto stránky. Články majú len informačný charakter.

 

 Designed by www.diablodesign.eu.

Webová stránka Dvojičkovo.sk používa cookies, čím vám uľahčí používanie a sprostredkuje vám informácie s prispôsobeným obsahom. Ďalším používaním webovej stránky vyjadrujete súhlas s používaním cookies. Podrobnejšie informácie sa dozviete po kliknutí na "Viac o cookies". Viac o cookies